lauantai 3. marraskuuta 2007

Tuplia ja pullia

Eilen oli kovasti töitä. Kylmä tuuli puhalsi pohjoisesta niin, että nurkissa viuhui. Iso-tädin mielestä oli sopiva aika hakea ikkunoihin tuplat vintistä. Sinne olikin pitkät ja pimeät rappuset. Vähän vain aurinko teki valoraitaa. Ja oli ne aika korkeat portaat näin pienelle ammulle. Mutta tuplat saatiin ehjinä alas. (Siellä vintissä oli vähän pelottavaa niin en viitsinyt enempää katsella ympärilleni.)
Sitten piti pestä sekä ne vintissä olleet tuplat (ja triplat) että paikallaan olleet ikkunat. Pölyä ja kärpäsenkakkaa oli vähän joka puolella. Minä olin aika taitava pesemään.
Vaikka kovin huonosti Iso-tädillä on pikkuammuille sopivia työvälineitä.
Toinen iso urakka, mutta paljon maukkaampi, oli pullanleivonta. Tehtiin paaaaaljon korvapuusteja. Ainakin sata, tai 80 kuitenkin. Minä sain kaulia taikinaa. Kanelipurkki oli liian iso minulle, mutta kaulin pyöri kun oikein sitä työnsin.
Iso-täti teki korvapuustit ja minä asettelin ne pellille. Sopivasti, etteivät noustessaan ota toisiinsa kiinni.
Tässä ne ovat liinojen alla nousemassa. Minä istun ihan kevyesti, etten litistä niitä.
Näin paljon niitä korvapuusteja tehtiin. Ihanan lämpöisiä ja hyväntuoksuisia. Aika hyvälle maistuivatkin, ihan pikkuisen haukkasin.

Ei kommentteja: